Wie wint de eerste Boon-prijs voor kinder- en jeugdliteratuur?

Over de eerste Boon-prijs voor kinder- en jeugdliteratuur

Vanavond wordt de winnaar van de Boon-prijs voor kinder- en jeugdliteratuur bekendgemaakt. De Boon-prijs voor kinder- en jeugdliteratuur is, samen met de Boon-prijs voor fictie en non-fictie, een nieuwe literaire prijs, die dit voorjaar voor het eerst wordt uitgereikt. In elk van de twee categorieën bedraagt het prijzengeld maar liefst 50.000 euro. De jury van de prijs voor kinder- en jeugdliteratuur wordt voorgezeten door Martine Tanghe. Verder zetelen in deze jury: Karin Amatmoekrim, Karla De Ceulener, Bart Desmyter, Vanessa Joosen en Laïla Koubaa.

Aangezien het de eerste keer is dat deze prijs wordt uitgereikt, is het extra spannend wie de prijs zal krijgen. Welke accenten zal de jury leggen? Welke criteria zullen de doorslag geven? Hoeveel aandacht gaat er naar de tekst, naar de illustraties, naar het boek als totaalobject? Hoe belangrijk is de literaire en artistieke kwaliteit? Is toegankelijkheid een belangrijk criterium? Weegt het ene meer door dan het andere?

In afwachting van het antwoord op deze vragen, zet Uitgelezen de genomineerden nog eens op een rijtje. Mét een inschatting van de kansen voor het betrokken boek erbij.

Londen, september 1940, een stad onder de terreur van de Blitz, bommen die je om de oren vliegen. Vier jongeren die elkaar in het gewone leven nooit ontmoet zouden hebben, maar nu elke nacht samen schuilen in de tunnels van de metro. En de zekerheid dat één van hen zal doodgaan – dat weten we al vanaf de eerste alinea.

De tunnel van Anna Woltz heeft het allemaal: onvergetelijke en levensechte personages, flink wat spanning, ingrijpende en dramatische gebeurtenissen barstensvol emotie, een ijzersterke opbouw, een behoorlijke portie humor, een hoge mate van gelaagdheid, veel warme menselijkheid, een weergaloze stijl en een hoop prachtige zinnetjes die je zo in een kadertje zou willen steken.

Een juweeltje van een coming of age-roman, van zo’n hoge kwaliteit dat het een terechte winnaar zou zijn, maar dat kan van Een zee van liefde natuurlijk ook worden gezegd.

Lees onze recensie van De tunnel hier.

 

Pieter Gaudesaboos overtreft zichzelf met dit wondermooie prentenboek. Geen woord staat er te veel in deze vertelling waarin Gaudesaboos met een verbluffend gemak in de sobere maar bijzonder expressieve illustraties met een houding of een subtiele gezichtsuitdrukking een heel scala aan gevoelens en gemoedstoestanden weet weer te geven. Elke prent, klein of groot, spreekt boekdelen. Zo vertelt Gaudesaboos een universeel en herkenbaar verhaal over wat liefde is, over hoe liefde kan voelen, hoe eenvoudig liefde kan zijn.

Een zee van liefde is een prachtige, warme en gevoelige ode aan de liefde, een waar juweeltje, waar alles klopt: de uitgepuurde tekst, de prachtige betekenisvolle prenten, de knappe vormgeving. Samen met De tunnel van Anna Woltz de grote kanshebber op deze prijs.

Lees onze recensie van Een zee van liefde hier.

Een meisje van twaalf dat haar dode moeder nooit gekend heeft en terechtkomt terecht in een oude bioscoop die al jaren leegstaat. Binnen ontdekt ze een wereld waarin de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Gewone films draaien er niet,  maar wanneer een bezoeker een foto en een voorwerp meebrengt dat verband houdt met een herinnering, fungeert het filmdoek als een poort naar het verleden. 

Yorick Goldewijk slaagt er goed in om spanning, magie en mysterie te koppelen aan de emotionele ontwikkeling van het hoofdpersonage, en hij doet dat ook nog eens met veel fantasie. Hij heeft het ingenieus opgebouwde verhaal, dat pas op het einde zijn geheimen prijsgeeft, bovendien neergeschreven in een beeldende stijl.

Een knap boek, maar enkele minpuntjes zoals karikaturaal neergezette personages en hier en daar wat stilistische slordigheden verkleinen wel de kans op deze prijs.

Lees onze recensie van Films die nergens draaien hier.

Een boek dat meteen in het oog springt, met zijn afwijkende
formaat, zijn slappe kaft en zijn krachtige coverillustratie van een jongen die je recht aankijkt. Ook het binnenwerk trekt meteen de aandacht. De vele, aparte illustraties van niet één maar twee illustratoren, met elk een zeer eigen en eigenzinnige tekenstijl, zorgen in hun onderlinge confrontatie voor een aparte dynamiek, waar een aanstekelijk uitbundigheid van uitgaat

De tekst haalt echter niet datzelfde niveau. De personages zijn nogal pover uitgewerkt, en de stilistische kwaliteit wisselt. Met enkele sterke en verrassende beelden laat Zindzi Zevenbergen zien dat ze wel wat in haar mars heeft, maar het is allemaal (nog?) te onevenwichtig voor een prijswinnaar. Tenzij de illustraties of de diverse insteek de doorslag zouden geven, maar dat lijkt me weinig waarschijnlijk.

Lees onze recensie van Lennox en de gouden sikkel hier.

 

Lida Dijkstra kiest een verrassend maar interessant perspectief voor dit boek over het leven van Toetanchamon. In een stilistisch sterk prozagedicht laat ze zijn levensverhaal vertellen vanuit de blik van zijn oudere halfzusje en latere vrouw Anchesenamon, een intelligente en behoorlijk eigenzinnige en vrijgevochten koningsdochter. 

De jonge
Djenné Fila maakte verbluffende illustraties voor dit boek.  Het kleurenpalet van overwegend diepe en donkere tinten bruin, blauw en groen tinten, dat is geïnspireerd op oud-Egyptische artefacten, vulde Fila aan met ingescand bladgoud, dat de prenten tegelijkertijd een extra schittering maar ook iets verweerds geeft. Het zijn weergaloze illustraties waarin de tijd van de oude Egyptenaren tot leven lijkt te komen, maar die ook iets fris en levendigs hebben.

Wat mij betreft niet de meest evidente winnaar, want de concurrentie is bijzonder sterk, maar als twee boeken strijden om een prijs, zou het zomaar eens kunnen dat Schaduw van Toet ermee heen loopt.

Lees onze recensie van Schaduw van Toet hier.

Deel dit bericht

LEES OOK

Terra Ultima wint de Woutertje Pieterse Prijs 2022

Over de Woutertje Pieterse Prijs 2022 …

Vijftig jaar Gouden Griffels

Een overzicht van 50 jaar Gouden Griffels. …

Prijzenregen: de Griffels

Over de Zilveren en Bronzen Griffels en Penselen 2022 …
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Een vader die alles kan

Hoe kunnen er zoveel gedachten in één hoofd passen?

Iedere olifant doet wel iets

Reading literature gives us images to think with.

meest recente berichten

De Boon 2024 gaat naar Erna Sassen en Martijn van der Linden

Een sinterklaasboek voor deze tijd

‘Praten doen we niet veel’

Zoeken